Results 1 to 13 of 13

Thread: Temperatuur

quinten
    Guest

Default Temperatuur

ik heb een warmte mat gekocht voor mijn pacman en ik wou vragen hoe warmhet mag worden op de grond en hoe warm overdag en hoe warm s nachts want ik heb al veel informatie opgezocht maar het is telkens wat anders

2. # ADS
    Circuit advertisement

bshmerlie
    Guest

Default Re: Temperatuur

Wow...ummm....Welcome to the forum?

bshmerlie
    Guest

Onthaal aan het Forum van de Kikker. Ik houd mijn pacman kikker bij 26 - 27 graden celcius. Ik doe een 5 graaddaling bij nacht.

Cheri

quinten
    Guest

kan het s nachts ook rond de 17 graden

bshmerlie
    Guest

Dat is waarschijnlijk een weinig te koud. Zij moeten warm zijn om hun voedsel te verteren en het wordt geadviseerd om een kleine daling bij nacht slechts te hebben. Ik houd mijn bij 24 graden celcius.

Cheri

quinten
    Guest

ik heb een paar vragen ik heb een warmte mat en die word snel warm in ongeveer 4 uur stijgt die van 20 graden naar 30 graden en ik weet dat het niet kan dus heeft iemand tips hoe ik de temperatuur kan regelen

wesleybrouwer
    Guest

Hoi Quinten,
    Hi Quinten,
    Je weet toch dat dit een Engels forum is he
    You know this is an English forum right

17-18 graden is niet te koud, in de natuur koelt het ook wel eens fors af,
    zorg gewoon dat het dier zich in bijvoorbeeld een bladlaag terug kan trekken.
    17-18 degrees Celcius isn't to cold, in nature temperatures may also drop significantly,
    just provide the frog with a good layer of leaflitter it can bury itself in.

Als je gebruik maakt van een warmte mat, dan kan je het best werken met een thermostaat.
    If you use a heatmat, you can best use a thermostate with it.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld habistat, deze is tot 100W te gebruiken
    http://www.ter.nl/webwinkel/product_...roducts_id=290
    Een andere veel gebruikte thermostaat is die van Biotherm
    http://www.rainforest-frogs.nl/shop/...roducts_id=728
    of Lucky Reptile Thermo Control Pro II
    http://www.dutch-rana.nl/index.php?p...mart&Itemid=34

Examples are habistat [link], Biotherm [link] and Lucky Reptile Thermo Control Pro II [link]

Deze zijn iets duurder maar hebben de mogelijkheid een dag en nacht temperatuur in te geven op aangegeven tijden.
    These are a little more expensive, but they provide you an option to choose 2 temperatures,
    This enables you to give in both day and night temperatures at desired times.

Je zou ook eens kunnen zoeken of er toevallig een aanbieding is, of desnoods 2e hands.
    Al moet je wel goed opletten dat het apparaat geen kuren vertoond, dit kan nog wel eens voorkomen.
    You could always check for a bargain or even see if there are any used ones for sale.
    Altough you have to check if the thermostate works right, since they sometimes fail.

Persoonlijk vind ik toch dat bodemverwarming niet al te natuurlijk is, ook levert het een kans op dat de bodem zal scheuren.
    Personaly i think that underheating isn't all that natural, it also contain a risk of breaking the underside of the tank.

Zelf gebruik ik liever de kamerthermostaat, snachts de ruimte op 18-20 graden houden is voor veel soorten al voldoende.
    Zeker met meerdere bakken nog de meest efficiente manier ook.
    Overdag zou je de warmte van de lampen kunnen gebruiken door deze met een kleine pc ventilator naar beneden te blazen.
    Mocht dit nog niet genoeg zijn, kan je door middel van een keramische warmtelamp (eventueel op thermostaat) dit zeker voor elkaar krijgen op een meer natuurlijke manier.
    Deze lampen stralen enkel warmte uit en zouden in principe ook snachts gebruikt kunnen worden.
    I personally use my room thermostate, keeping the room around 18-20 degrees is enough for most species.
    Certainly with lots of terrariums, defenitely the most efficient way.
    At day time, you might use the heat collected from the lights in the top,
    with a small PC-fan you can blow this into your viv.
    If this still isn't enough, you can always use a ceramic heat emitter (possibly with use of thermostate), this can also be used at nighttime.

Succes met je pacman, al zou je in het vervolg beter eerst kunnen informeren en een bak op orde hebben.
    Dus weten dat de temperaturen goed zijn, maar goed, alle begin is moeilijk
    Good luck with the pacman, altough i would suggest that you inform first before buying an animal.
    Making sure you're terrarium and its values like temperature are OK before purchasing you're animal may be a better way to start.
    But well, everyone has to learn at some point

9. This member thanks wesleybrouwer for this post:

quinten
    Guest

ik heb een laag aarde met daarop mos is dat ook goed ? en ik heb een uv buis geen peertje maar echt een buis en ik weet niet of die wel warmte uitstraalt en omdat er in de bak maar plek is voor een lamp word dat moeilijk aangezien ze uv licht nodig hebben ik weet niet welke soort pacman ik heb ik weet alleen dat het een albino ik heb hier wel een foto

wesleybrouwer
    Guest

Hier bovenop kan je nog een laag bladeren gooien, eventueel in een hoek zodat niet de hele bak er vol mee ligt.

De foto is wat onduidelijk, maar ik denk een C.ornata?

Toch vraag ik me af hoe groot de bak is als er maar 1 TL op past.
    Een TL geeft wel wat warmte, je zou de temperatuur in je lichtkap kunnen opmeten,
    als dit hoger is kan je 1 of 2 kleine ventilators gebruiken om de warmte de bak in te blazen.

Een warmtemat kan je wel gebruiken, al zou het de bodem KUNNEN scheuren.
    Hoe dan ook zou ik wel met een thermostaat werken als je de warmte mat of keramische lamp gebruikt.

On top of this substrate, you can toss some leaves for him/here to hide when it gets to cold. Maybe you can just put it in one corner, so you won't cover the whole bottom.

The picture is somewhat blurry, but my guess would be C.ornata.

However, i wonder how big the tank is if only 1 light tube fits on top of it.
    A fluorecent always emits heat, you can measure the temp. in the top.
    If this is higher you can blow it into your tank by using small fans.

A heatmat can be used, but it MAY rip the bottom.
    However you got to use a thermostate, wether you choose to use the heating mat or ceramic heater.

quinten
    Guest

kan ik dan gewoon wat bladeren van buiten in de tuin pakken ? en hoe houden jullie dan je bak op temperatuur ?

wesleybrouwer
    Guest

Zelf houd ik mijn terraria op verschillende manieren op temperatuur.
    De meeste staan in een stelling dus de bovenste krijgen ook wel wat warmte van onder.
    Verder krijgen ze enkel door de verlichting warmte of doormiddel van een aquarium verwarming in het waterdeel als dit groot genoeg is.
    Als het te koud wordt blijft bij mij de verwarming iets hoger staan.
    Om de bakken van warmtestralers te voorzien zou voor mij duurder uit pakken.

Waar kom je ergens uit Nederland trouwens?
    In principe kan je de bladeren van buiten gewoon gebruiken,
    al kan je dit wel het best ergens vandaan halen waar niet te veel vervuiling is,
    het bos bijvoorbeeld.
    Je zou ook best eerst even de bladeren in de magnetron kunnen gooien voor je ze in de bak brengt, er kan zomaar iets meekomen wat jij niet in de bak wilt hebben.

Personally i keep my tanks warm in different ways.
    Most of them are in a rack, so those on the top receive heat from the ones below.
    But mostly they just get the heat from the lighting or in some cases by using an aquarium heater if the waterbody is large enough.
    If it gets to cold at night, i just let the central heating do the job, it is economically better for me to let the CV on then put a ceramic heater in every tank.

You should be able to use leaves from outside,

altough you can best leave the leaves alone from places with a high polution rate.
    Just go to the woods to get you some.
    Before throwing it in your tank, it is advicable to put them briefly in the micro wave,
    just to be sure you don't bring in any nasty things from outdoors.

quinten
    Guest

ja ik woon ik nederland in enschede ik kon helaas geen forum vinden in het nederlands over pacman kikkers dus toen ging ik zoeken in het engels en toen kwam ik hier terecht

quinten
    Guest

iemand ?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread